جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۴۶:۴۲

حفاری افقی جهت‌دار با بهره‌مندی از دانش‌بومی امکان‌پذیر شد
ایران دریلینگ: یک فعال حوزه حفاری کشور از ساخت دستگاه حفاری افقی جهت دار با بهره‌گیری از دانش متخصصان کشورمان خبر داد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهندس سید یعقوب سیفی مدیرعامل شرکت سایا ماشین تجهیز از ساخت دستگاه‌های حفاری افقی جهت‌دار، مبتنی بر دانش متخصصان بومی کشور خبر داد. وی با اشاره به این که دستگاه‌های حفاری افقی حائز اهمیت به‌ سزائی در شهرسازی و توسعه شبکه کابلی و تاسیساتی کشور هستند و اغلب این دستگاه‌ها، به صورت گسترده در کشورهای اروپایی و غربی مورد استفاده قرار می‌گیرند، توضیح داد: پس از آن که شرکت سایا ماشین تجهیز سال 1390 تاسیس شد، استقرار این شرکت در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، با طرح محوری حفاری افقی جهت‌دار صورت گرفت. محصول دستگاه حفاری جهت‌دار به عنوان نخستین محصول نوآور حفاری جهت‌دار در سطح خاورمیانه به ثبت اختراع رسیده است. مدیرعامل شرکت سایا ماشین تجهیز در خصوص عملکرد دستگاه حفاری جهت‌دار توضیح داد: عبور دادن کابل و لوله از زیر سطح خیابان‌ها، پیاده‌روها و جاده‌ها یکی از مشکلات اساسی در زمینه مدیریت شهری می‌باشد.
 
معمولا برای جاگذاری خطوط لوله و کابل هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که بخش قابل ملاحظه‌ی این هزینه‌ها به تخریب و بازسازی سطح معابر(آسفالت، سنگ فرش و ...) و همچنین هزینه‌های مربوط به ایجاد ترافیک ناشی از مسدود شدن گذر می‌باشد. این معضل در مورد جاگذاری تاسیسات و تجهیزات زیرزمینی مانند خطوط آب، برق، گاز، و خطوط ارتباطات در شهرهای بزرگ (کلان‌شهرها) که با مشکلات ترافیکی عدیده‌ای روبه‌رو هستند، بسیار چشمگیر و محسوس است. این فعال فناور همچنین عنوان کرد: هدف از طراحی دستگاه مینی دریل حذف فرایند حفاری روباز و کاهش هزینه‌ها و خطرات مربوط به آن می‌باشد که سبب افزایش سرعت و دقت نصب و جاگذاری لوله‌ها و کابل‌ها شده همچنین باعث عدم‌تخریب سطوح معابر، محیط‌زیست و عدم اشغال فضای زیاد در حین عملیات می‌شود. وی ادامه داد: مجموعه دستگاه حفاری افقی جهت‌دار متشکل از 5 بخش تامین نیرو، دستگاه حفار، سیستم جت آب، ابزارها و لوله‌‌های حفاری و یک سیستم گیرنده و فرستنده می‌باشد. دستگاه حفار، در یک طرف جاده یا هر مسیر نیازمند حفاری مستقر ‌شده، با استفاده از سنسور موجود داخل مته، مسیر حفاری کنترل و حفاری انجام می‌شود و در انتهای مسیر، لوله‌های پلی‌اتیلن با قطر حداکثر هشت اینچ در زمین جای‌گذاری می‌شوند.
 
بنابراین با کمترین هزینه و تخریب آسفالت معابر و ایجاد ترافیک می‌توان یک شبکه تاسیسات زیرزمینی را توسعه داد. این محصول تیرماه سال 92 آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و موفق شده است در جشنواره علم تا عمل سال گذشته به عنوان طرح ملی برگزیده شود. سیفی با اشاره به این که به این که متخصصان شرکت دانش‌بنیان سایا ماشین تجهیز به طور تخصصی در حوزه دستگاه‌های حفاری فعالیت می‌کنند از ساخت دستگاه حفاری اکتشافی کوچک توسط متخصصان داخلی خبر داد و افزود: متخصصان کشور موفق شده‌اند دانش فنی تولید این محصولات را که در حوزه اکتشافات معدنی کاربردهای بسیاری دارند بومی‌سازی کنند. وی در خصوص چگونگی بومی‌سازی دانش تولید این محصولات توضیح داد: تنها یک نمونه از این محصول که ساخت آنها اغلب در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ است به عنوان مدل قرار می‌گیرند. بعضی از قطعات در مرحله نخست به عنوان دانش وارداتی وارد کشور شده و تغییرات لازم اعمال می‌شوند، اما نمونه‌های بعدی وارد نمی‌شوند و به طور کامل توسط متخصصان ساخته خواهند شد.

این فعال فناور در خصوص دستگاه حفاری اکتشافی با ابعاد کوچک ساخت فناوران کشور با بیان این که این محصول مراحل طراحی و بازار را پشت سر می‌گذراند افزود: با توجه به آن که استفاده از فناوری‌های روز دنیا در اکتشاف معادن در کشور شکل جدی به خود گرفته است، ضرورت وجود دستگاه‌ها و تجهیزات حفاری اهمیتی دوچندان یافته است. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به دستگاه خودرو کالیبراسیون باسکول‌های سنگین و دستگاه لایروبی مخازن نفتی از دیگر دستگاه‌های طراحی و تولید شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در حال طراحی دستگاه‌های حفاری اکتشافی که از نیازهای ضروری کشور می‌باشد، هستیم. این دستگاه‌های حفاری مختص اکتشافات بسیار کوچک در حد 100 متر برای معادن روباز بوده، با پیگیری رگه‌های معادن به اکتشافات ابعاد کوچک‌تر کمک می‌کند. این محصول که تا بهار 94 به بازار ارائه خواهد شد، هیچ نمونه مشابه داخلی نداشته اما نمونه‌های خارجی این محصول با قیمت‌ها بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

سیفی ضمن ابراز تاسف از توجه کم‌تر به سرمایه‌گذاری کلان با محوریت حذف واردات این حوزه در کشور گفت: تا پیش از این دستگاه‌های حفاری اکتشافی از شرکت‌های خارجی تامین می‌شدند و ارقام بالایی از ارز ملی را از کشور خارج می‌کردند. معدن‌کاران کشورمان با شرایط مالی نامناسب توان مالی پرداخت هزینه نمونه خارجی این محصول را ندارند. اما نمونه بومی شده این دستگاه پنجاه تا شصد درصد پایین‌تر از نمونه‌های وارداتی اروپایی به فروش می‌رسد و دارای میزان کیفیت با همان استانداردهای اروپایی است. سرمایه‌گذاری کلان روی چنین محصولاتی می‌تواند رشد اقتصادی چندبرابری را به دنبال داشته باشد. وی ضمن اشاره به اثرات مثبت محصولات این شرکت به توسعه کشور و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: انواع دستگاه‌های حفاری تولید این شرکت مورد توجه بسیاری از نهادها مانند شهرداری‌ها، پیمان‌کاران مخابرات و شرکت‌های معدنی و اکتشافی قرار گرفته است. این محصولات با تعیین مسیر صحیح حفاری هزینه‌های پیمانکاران را کاهش می‌دهند و سرعت حفاری و توسعه شهری را بهبود می‌بخشند.


  کد خبر : 564
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :